تا ثریا...

تا ثریا...

ثریا نام یک خوشه ی ستاره ای بسیار زیبا در آسمان است؛
یک خوشه ی ستاره ای باز در صورت فلکی ثور....

بسم ربِّ النّور

 

در این بخش از وبلاگ «تا ثریا...» قصد داریم گفتمان تازه‌ای داشته باشیم درباب علم‌گرایی! این گفتمان شامل بررسی دیدگاه‌های رایج موجود درباره‌ی علم، علت تقدس علم در جوامع امروزی، ضرورت یا عدم ضرورت وجود رابطه میان علم و دین و... خواهد بود.

نام این بخش، از کتاب «کرانه‌های کیهان» از انتشارات هورمزد گرفته شده که در واپسین روزهای مرداد 1393 به چاپ رسیده است. در واقع بعد از ترجمه‌ی این کتاب بود که اندیشه‌ی راه‌اندازی چنین مباحثه‌ای مطرح شد. 

کتاب کرانه‌های کیهان که در سال 2012 منتشر شده به توصیف جدیدترین نظریات کیهان‌شناسی درباب تولد عالم و همچنین چگونگی مرگ آن می‌پردازد. ماده‌ی تاریک، انرژی تاریک، جهان‌های موازی، نظریه‌ی تورمی، فرضیه‌ی جهان هولوگرافی و... از مباحثی هستند که در این کتاب مطرح می‌شوند.

 

کرانه های کیهان

 

شاید خواندن این سفرنامه‌ی کیهانی به آشنایی بیشتر ما با دیدگاه بشر امروز در باب علم و علم‌گرایی کمک کند. در این صورت سلسله مباحث مطرح شده در این گفتارها برای شما مخاطب گرامی، مأنوس‌تر خواهد بود.

اگر برای بار نخست است که از این بخش دیدن می فرمایید، ضمن خوشامدگویی و عرض ادب، به شما پیشنهاد می‌کنم که این سلسله مباحث را از قسمت نخست آن «واقعیت علم؛ علم واقعی» مطالعه فرمایید. بی‌تردید مشارکت شما در این مباحث در بهبود و ارتقاء سطح کیفی گفتارها موثر خواهد بود.

 

با تشکر.

 

                      ******************************************

سلسله گفتارهایی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته‌اند:

پیشگفتار : واقعیت علم؛ علم واقعی

گفتار اول: آیا «ساینس» همان علمی است که انسان به دنبال آنست؟

گفتار دوم:  تأملی بر رابطه بین انسان و هستی از دیدگاه علم مدرن

 




 

توجه: برای ارسال نظر برای این مطلب به نسخه ای که از این مطلب در بخش طبقه بندی موضوعی ( ستون سمت چپ، پوشه کرانه های کیهان) قرار دارد مراجعه فرمایید.