تا ثریا...

تا ثریا...

ثریا نام یک خوشه ی ستاره ای بسیار زیبا در آسمان است؛
یک خوشه ی ستاره ای باز در صورت فلکی ثور....

کهکشان حلقه ای عجیب

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ب.ظ

کهکشان هوگ


کهکشان هوگ نام این کهکشان حلقه ای است که در سال 1950 توسط آرتور هوگ کشف شد. این کهکشان در حدود 100000 سال نوری گستردگی دارد و در فاصله 600 میلیون سال نوری از ما و در «صورت فلکی مار» قرار گرفته است. در قسمت خارجی این تصویر، حلقه‌ای قرارگرفته که با ستارگان آبی روشن احاطه شده، در حالیکه در بخش های نزدیکی مرکز، ستاره های قرمزتر که احتمالاً پیرترند واقع شده است. بین این دو ناحیه شکافی واقع است که تاریک به نظر می رسد. کهکشان مارپیچی دیگری نیز به طور اتفاقی در این ناحیه خالی اما در فاصله دورتری از این کهکشان واقع شده است.

اینکه کهکشان هوگ چگونه شکل گرفته هنوز ناشناخته است، اگرچه اجرامی مشابهِ این کهکشان تاکنون شناخته شده و عنوان کهکشان های حلقه ای را به خود گرفته اند. فرضیه ای که برای پیدایش این جرم وجود دارد حاکی از برخورد کهکشانی و اثر گرانشی میله مرکزی است که میلیاردها سال پیش صورت گرفته و بعد از آن از بین رفته است.

تصویر پیش رو توسط تلسکوپ فضایی هابل در سال 2001 گرفته شده که جزئیات بی سابقه ای از این کهکشان را منتشر کرده است. رصدهای اخیر در طول موج های رادیویی نشان می دهند که جرم هوگ در طی یک میلیارد سال گذشته با هیچ کهکشان کوچکتری ادغام نشده است.


پ.ن.

سال نوری واحدی جهت اندازه‌گیری مسافت در مقیاس‌های نجومی‌است. یک سال نوری مسافتی تقریباً معادل 9,470,000,000,000 کیلومتر است!!


تصویر از:

http://apod.nasa.gov/


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۱
جوانه ...

نظرات  (۵)

۲۸ آبان ۹۳ ، ۲۲:۴۵ وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
خوبه مطلب علمی هم بخونیما

ممنون

پاسخ:
:)
سلام
 ممنون از مطلب علمی تون
سلام
منظورم از شما دقیقا شما بود.
مگه شما منجمید؟

ولی از جواب کامل و جالبتون ممنونم.

پاسخ:

سلام

اینطور میگن..

خواهش می کنم منتظر نظرات بعدی تون هستم...

سلام
ممنونم از مطالب مفیدتون.
یه سوال میتونم بپرسم؟
شما در آسمان به دنبال چه هستید؟
پاسخ:
سلام؛
خواهش می کنم...

اگه منظورتون از «شما» منجما باشه، فکر کنم جوابتنو تو مجموعه مطالب« کرانه های کیهان» بهتر بتونید پیدا کنید... در کل بشر امروز بدنبال رمز گشایی از اسرار طبیعته... برای بشر انگار نباید هیچ چیزی وجود داشته باشه که به قدرت و سیطره اش بر عالم خدشه وارد کنه و متاسفانه در نهایت این علم به غرور و تکبرش نسبت به خالق این طبیعت منجر میشه... بطوریکه نتیجه اش شده این که مدعی میشه خالقی برای این عالم وجود نداره!!

اما اگه بخوایم از این سمت به قضیه نگاه کنیم، می دونید که در قرآن بارها و بارها تاکید شده به اینکه نجوم را فرا بگیرید و در آسمان ها نظر کنید...
و خب حتما می دونید دلیلش رو؟ (بغیر از بحث فراگیری علم که تاکید شده) 

این نگاه کردن باید همراه با تفکر باشه...
تفکری که در نهایت عظمت و قدرت خارق العاده ی خدای رحمان رو برای ما روشن می کنه...


۲۱ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۱ کیمیا هاشمی
سایت خوبیه به سایت منم سر بزنید
پاسخ:
چشم حتما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی