تا ثریا...

تا ثریا...

ثریا نام یک خوشه ی ستاره ای بسیار زیبا در آسمان است؛
یک خوشه ی ستاره ای باز در صورت فلکی ثور....

چند مدتی است که سوال بزرگی در ذهنم شکل گرفته و به چالش بزرگ این روزهای من بدل شده. پرسشی که البته معضل این روزهای دنیای ما نیز هست. عقل یک جواب به این سوال می‌دهد و رفتار عالمیان چیزی دیگر!


علم

 



مقدمه‌ی اول:

مگر نه این‌که همه‌چیز در این عالم تسبیح خدا را می‌گویند و همه‌ی اجزای کیهان و همه‌ی موجودات به سوی او روان‌اند؟ مگر نه این اینکه همه‌ی ما از اوئیم و در پایان زندگی چند روزه‌مان نیز به سوی او می‌رویم؟ پس اگر خور و خوابی داریم باید برای او و در جهت رسیدن به او باشد و هر هدفی در زندگی داریم برای کسب رضای او.

 

مقدمه‌ی دوم:

به نظر می‌رسد علمی که این روزها بشر به دنبال آنست یک هدف را دنبال می‌کند: راحتی و آسایش بشر. نگاهی کوتاه به جهان پیرامونمان نشان می دهد که در کنار آسایش نسبی که تکنولوژی برای بشر به همراه آورده، حواشی بسیاری را نیز به همراه داشته: تصادفات جاده‌ای، بیماری های جسمی لاعلاج (چون انواع سرطان) ، بیماری های روحی و روانی و انواع افسردگی، آلودگی‌های مختلف زیست محیطی (همچون آلودگی طبیعت بکر زمین، آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی و حتی آلودگی نوری)، انقراض روز افزون نسل حیوانات، گرمایش زمین و تبعات آن (همچون تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سرد، تغییر در الگوی آب و هوا و وقوع سیل و طوفان و بارش‌های سنگین برف و ریزش باران‌های سیل‌آسا و...)، فسادهای اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی و غیره و غیره. در کنار این معضل‌ها نیز باید بیفزاییم زیاده خواهی روزافزون بشر را در کسب قدرت و ثروت بیشتر و یا حتی اشغال سرزمین‌های یکدیگر. جنگ‌افروزی، کشت و کشتار و خونریزی در یک گوشه‌ی جهان و مرگ عده‌ای در گوشه‌ای دیگر بر اثر گرسنگی.

منکر خدمات علم به جامعه بشری نیستم اما به نظر می‌رسد که این راهی که بشر در طول تاریخ برای کسب علم و تکنولوژی و پیشرفت تا به اینجا طی کرده، لزوما تنها مسیر و البته بهترین مسیر نبوده است! (در گفتارهای آتی إن‌شاءالله به این مبحث بیشتر می پردازیم.)


با توجه به این مقدمه‌ می‌رسیم به سوال اصلی:


 آیا علم هدف است یا وسیله؟


تکاپویی که این روزها بشر دارد در کسب علم، تنها یک جمله دارد برای گفتن: علم هدف است و بس! تکاپویی که در آن‌سوی مرزها و بعضا در همین سو-  حتی به تقدیس و پرستش علم هم منجر می‌شود. علم یک هدف است که فرد تمام زندگی خود را برای رسیدن به آن تلاش می‌کند و در نهایت چیزی که عایدش می‌شود «بزرگ شدن» است و از قِبل آن احترام و ثروت و آبرو. و برای جامعه و کشورش نیز قدرتی بیشتر برای تسلط بر باقی کشورها.

و یا می‌توان گفت علم وسیله‌ای است برای رسیدن به آسایش و آرامش انسان! اما نگاهی به زندگی دور بر خودمان و یا نه، نگاهی به زندگی پرآسایش(!) کشورهای پیشرفته و صنعتی چیز دیگری می‌گوید : اینکه انسان هرگاه خواسته چیزی را درست کند، در کنارش چیز بزرگتری را خراب کرده و هرگاه خواسته چیزی را بدست آورد گوهر ارزشمندتر دیگری را از دست داده است.[1]


آرامش پوشالی


آیا هدف ما (به‌عنوان یک انسان) در کسب علم هدفی است متناسب با فطرت مان؟

آیا این کسب علم باعث تعالی ما می‌شود و ما را به هدف والایی که برای آن پای در این دنیا نهاده‌ایم یعنی رسیدن به کمال، نزدیک می‌سازد؟ یا اینکه صرفا ما را در دنیا و مادیات غرق می‌کند؟ 

آیا به همان اندازه که جسم‌مان را نسبتا‌ً آسوده ساخته به ما آرامش روحی نیز بخشیده؟

در این جریان عظیم علم‌گراییِ عصر حاضر تلاش برای کسب رضای خدا کجا قرار می‌گیرد؟

 نتیجه‌ای که این علم برای بشر داشته نزدیک ساختن او به خدا بود و یا....؟؟


***

به لطف خدا در مجموعه مطالبی که تحت این عنوان قصد دارم در این‌جا بنویسم می خواهیم از هدف کسب علم سخن بگوییم و دیدگاههای مختلف را در این زمینه بررسی کنیم....

بی‌شک همراهی دوستان و بیان نظرات به بهتر شدن مطالب این بخش کمک خواهد کرد.

إن‌شاءالله.


پی نوشت:

به دوستانی که با مطالب گفته شده در این پیش گفتار چندان موافق نیستند توصیه می‌کنم که این سلسله مباحث را دنبال کنند تا در یک گفتگوی دوسویه‌ی سالم و البته منطقی، نظرات یکدیگر را نقد کنیم.



[1]  این گوهر ارزشمندتر همان انسانیت انسان است. اگر یک نگاه  بی‌طرف و صادقانه داشته باشیم به سبک زندگی انسان‌هایی که در جوامع پیشرفته زندگی می کنند (جوامعی که مدعی‌اند علم و تکنولوژی شان آسایش و آرامش را به مردم‌شان هدیه داده)، به راحتی در می‌بابیم که کرامت انسانی و کمال وجودی انسان جایگاه چندانی در این جوامع ندارد. چرا این علم در نهایت انسان را به سوی خدا که هدف اول و آخر زندگی انسان است سوق نداده؟ مسیر بندگی در میان این هیاهوی آهن و دود کجاست؟


نظرات  (۸)

سلام
ممنون از دعوت و مطالب خوبتون
به نظرم قدرتمندان علم و دانشمندان را در اختیار خود دارن و به هر سمت که دلشون بخواد میبرند و هدف نهایی هم کسب قدرت و حفظ مراتب آن در نظم نوینی هست که بوجود آوردن، و مهم ترین خطری هم که احساس میکنند از ناحیه بیداری اسلامیه
یا علی
پاسخ:

سلام؛ خوش اومدید...

و مکرو مکرالله والله خیر الماکرین....

شک نکنید که به جایی نخواهند رسید چون هرآنچه هدفش غیر الهی باشد محکوم است به نابودی چون این یک «سنت الهی» است.

ممنون از نکته ای که فرمودید...

منتظر نظرات بعدی تون هستیم.

سلام

من فکر میکنم هر کس با هرهدفی در راه تولید علم و یا استفاده از علم پیش بره طبق همون هدف نتیجه میگیره.

مثلا شاید برای اکثر دانشمندهای عصر حاضر تولید علم با هدف ایجاد رفاه بیشتر باشه و یا کلا علم خودش هدف باشه(که البته بنظر من بهترین دانشمندای الان علم هدفشونه و فقط میخوان بیشتر و بیشتر در علم پیش برن که این هم در بسیاری از موارد دلایل نفسانی داره مثل ارضای حس کنجکاوی )

عرض کردم هر کس طبق هدفش نتیجه میگیره (ولی این نتیجه الزاما اون هدفی که  دنبالش بوده نیست ) خب کسی که دنبال رفاه هست نمیتونه بصورت همه جانبه رفاه رو تامین کنه مثلا هم رفاه انسان و هم موجودات دیگه.
در واقع هر چه هدف انسان از هدف اصلی و فطری اش فاصله بگیره طبق همون نتیجه اش از کمال فاصله میگیره.
کل شی هالک الا وجهه
پس تنها چیزی که رنگ الهی داشته باشه کمال داره و بقا داره.

برای همین میبینیم که وقتی فلاسفه ی مومن اسلامی در نظریاتشون سمت و سوی الهی رو رعایت کردن به همون میزان نظریاتشون تولید سردرگمی و استرس نمیکنن.

مشکل اصلی بشر در علم بنظرمن فراموش کردن خداست.

پاسخ:
سلام
ممنون از نظر جامع و مفیدتون.... 

"در واقع هر چه هدف انسان از هدف اصلی و فطری اش فاصله بگیره طبق همون نتیجه اش از کمال فاصله میگیره."

نکته ی تا مل برانگیزی بود.... ما هم در گفتار دوم درباره هدف علوم مدرن صحبت کردیم... همینطوره که شما می فرمایید چون فرانسیس بیکن هم صریحا اذعان داشته که هدف از علوم جدید اصلا کمال نیست!

و خب می بینیم دیگه نتیجه رو...
به قول شما بشر به اندازه تلاشش نتیجه گرفته و در تکنولوژی پیشرفت داشته و جسمش تقریبا به آسایش رسیده اما روحش حتی نا آرامتر هم شده... و خب متاسفانه زیاد می بینیم انسان هایی رو که بقدری غرق در مادیات و لذات شده اند که به قول قرآن از حیوان هم پست ترند... 

در گفتار سوم بیشتر در مورد این اهداف علم مدرن صحبت خواهیم کرد... به امید خدا.

و چقدر زیباست این آیه:

کل شیء هالک إلا وجهه...


سپاس.

منتظر نظرات بعدی تون هستیم.

۰۴ شهریور ۹۳ ، ۱۰:۰۹ آرمان بدیعی

آیت الله بهجت رحمت الله علیه:
ائمه علیهم السلام دعاها را در اختیار ما گذاشته اند تا را ما غرق در نور ببینند
خدا می داند عمین عبادت های ساده و مختصر اگر از اهلش صادر شود، چه اثرها دارد.
اگر انسان تکالیفش را رعایت کند از فرشته بالاتر است
و دیگر نباید غصه بخورد

پاسخ:
:)
۰۲ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۰۵ افشین پارسائیان
سلام، ممنون از مطلبتون.
چند تا نکته:
1- به نظر من پاسخ دادن به این سوال که عِلم، هدف است یا وسیله، به نوعِ جهان بینی و اعتقادات ما بستگی داره. تو باور و دین ما اینطور بیان شده که ما انسان را خلق نکردیم، جز برای "عبادت"(البته منظور فقط نماز و روزه نیست؛ بلکه عبادت عرصه های زیادی رو دربر میگیره؛ به طور اختصار: انجام دادن هر کاری برای رضای خدا). پس به نظرِ من پیشرفت تکنولوژی نه تنها نباید ما رو از بندگی خدا دور کنه، بلکه حتی باید کمک کنه به ترویجِ بندگی خدا.
2- با توجه به مورد یک، چون بیشترِ تکنولوژیهای ایجاد شده توسطِ بشر در حال حاضر به وسیله افرادی خلق شدن که جهان بینی شون با جهان بینی اسلام، در تعارض هست، مشکلاتی رو به وجود اورده مثل همون مواردی که خودتون تو نوشته اشاره کردید. پس نتیجه اینکه تکنولوژیهایی که توسط افکارِ تهی از جهان بینی اسلامی ایجاد شده، نه تنها انسانهارو از بندگی خدا دور کرده(به واسطه انجام گناه)، بلکه در خیلی موارد مانع از اشاعه بندگی خدا شده. البته نمیخوام بگم که تکنولوژیهای امروزی صددرصد بد هستن و هرکی از اونها استفاده کنه، حتماً دچار گناه شده و هیچ کمکی به اشاعه اسلام نکردن؛ مطلب اصلی من اینه که این تکنولوژیها همون طور که مفید هستن، به همون میزان و شاید بیشتر، انسان رو از بندگی خدا دور کنن.
3- با توجه به مورد یک و دو؛ باید بگم که اگه بخوایم بر اساسِ جهان بینی اسلامی یک تکنولوژی طراحی و تولید کنیم، حتماً باید به این مورد که انسان رو از بندگی خدا دور نکنه و در عین حال زمینه بندگی افرادِ دیگر رو ایجاد کنه، توجه کنیم. اگه بخوام مصداقی تر صحبت کنم، میتونم فیسبوک رو مثال بزنم که یه تکنولوژیه برای ارتباط، که همون مقدار که ارتباط سالم توش هست، دهها برابر ارتباطاتِ غیرِ سالم داخلش هست. چرا؟! چون این تکنولوژی انسان رو تو مرزِ گناه کردن و گناه نکردن قرار میده، و انسانها هم چون بیشترشون دارای ایمانهای ضعیفی هستن، به سمتِ انجامِ گناه سوق داده میشن. پس اگر تکنولوژی میخواد بر اساسِ جهان بینی اسلامی تولید بشه، باید این موارد داخلش لحاظ بشه. یعنی طوری نباشه که انسان رو تو مرزِ گناه قرار بده.
ببخشید اگه طولانی شد، ممنون از مطلبتون.
یا علی
پاسخ:
سلام

به ثریا خوش آمدید...

بله همینطوره پاسخ به این سوال هم به جهان بینی و دیدگاه بانیان «تولید علم» بستگی دارد و هم به دیدگاه کسانی که به دنبال «کسب علم» می روند (یعنی خود ما).

اما نکته ای هم این میان وجود داره و اینکه ما حتی در یک جامعه ی اسلامی هم، با تمام محتوای غنی و عمیقی که اسلام برایمان به ارمغان آورده، متاسفانه تاثیر سوء تکنولوژی را می بینیم و بشدت با بسیاری از این مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم ...
البته آسیب شناسی این واقعه در حوزه تشخیص ما نیست اما شاید یک دلیل کلی برای این امر پذیرش بی چون و چرای علمی است که مستقیما از غرب وارد می شود؛علمی که بر پایه ی تفکر اومانیستی است و هیچ دیدگاه الهی ای در آن وجود ندارد.

امیدوارم که تک تک ما هرچه زودتر بیدار بشیم و برای «تولید علم» ، علمی حقیقی بر پایه جهان بینی الهی، حرکتی را آغاز کنیم...

سپاس از دیدگاهتون... منتظر نظرات بعدی تون هستیم.
۰۱ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۱۸ بهزاد سیاوش آملی
سلام لینک شدید
موضوعی هم که به بحث گذاشتید بسیار مهم و جذاب است چند مقاله از آقای میرشکاک به آدرس ایمیلتان میفرستم امیدوارم به دردتان بخورد البته مجموعه مقاله ها کامل نیستند می توانید کاملش را از سایت halghe.ir با سرچ نام ایشان بیابید با تشکر
پاسخ:
سلام

سپاس از عنایت شما و نیز از مقالاتی که ارسال فرمودید.

منتظر نظرات بعدی شما هستیم.
۱۹ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۳۱ روح الله فاضل
سلام علیکم
ابتدا به نظرم باید تعریفی از علم ارائه میدادید چنانچه براساس مغالطه‌ای که صورت گرفته به بسیاری از موارد نام علم می‌دهند که اشتباه است. این چیزی که غرب بوسیله آن توانسته راحتی و رفاه ظاهری را برای بشر فراهم آورد چیزی فراتر از جابجایی طبیعت نیست که نام آن را صنعت می‌گذاریم نه علم.
علم غربی به این دلیل که به کلی خود را از عالم معنا جدا کرده فلذا پس از تلاش برای رفع هر بحران، بحرانی دیگر می‌آفریند و بشر را تا ابد در گرداب مادیات و ساخت ابزار به خود مشغول می‌کند.
علمی که باعث نورانی شدن دل و نزدیکی به کمال انسانی و قرب خداوند نشود علم نیست.

منتظر مطالب بعدیتان در این رابطه هستم...
یاعلی
پاسخ:

سلام  و خوش آمدید....

این گفتار صرفا مقدمه بود... 

اگر عمری باقی باشد گفتار آتی به نقد آنچه که امروزه علم می نامیم خواهیم پرداخت.

از توجهتون سپاسگزارم.

سلام
شما از کجا میدونی کرامت انسانی جایگاهی در اون جوامعه نداره؟
پاسخ:
سلام؛
خوش اومدید ...

اول باید دید تعریفمون از کرامت انسانی چیه؟
و اینکه چرا می گوییم تعریفی که اسلام از کرامت انسانی داره در بالاترین سطح قرار گرفته به طوریکه با تعاریف رایج غربی در این باره اصلا قابل مقایسه نیست؟

إن شاءالله در طی این سلسله مباحث به این سوالات پاسخ خواهیم داد...
در سلسله مباحثی که در «کرانه های کیهان» مطرح میشه هدفمون اینه که همگی یک مطالعه ی جمعی داشته باشیم و این موارد رو نقد و بررسی کنیم.

از توجه شما و طرح این سوال سپاسگزارم.
من قبلا هم بهتون سر زده بودم مطالبتون خیلی عالیه...
پاسخ:

سلام. ممنون

امیدوارم که نتیجه هم داشته یاشه...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی