تا ثریا...

تا ثریا...

ثریا نام یک خوشه ی ستاره ای بسیار زیبا در آسمان است؛
یک خوشه ی ستاره ای باز در صورت فلکی ثور....

بِسمِ رَبِّ النور


تا ثریا چقدر راه هست؟


قدم اول:

ثریا یا همان خوشه ی پروین، گروه کوچکی از ستارگان است در صورت فلکی ثور. یک خوشه ی ستاره ای باز که بقدری زیبا و درخشان است که بدون تلسکوپ نیز، به ما رخ می نماید حتی درآسمان پر از آلودگی نوری شهرهای بزرگ!

آن را هفت خواهران نیز نامیده اند . بدون استفاده از تلسکوپ ، معمولا هفت ستاره پرنور این خوشه قابل مشاهده است ، اما با استفاده از تلسکوپ ، ده ها ستاره را می‌توان در آن دید. مطالعه حرکت های فردی ستارگان در این ناحیه ، نشانگر آن است که بیش از صد ستاره عضو این خوشه هستند .

 نمودار رنگ قدر برای خوشه‌ی پروین حاکی از آنست که رشته اصلی در این خوشه تا قدر مطلق تقریبا 2.0+ می‌رسد. ستارگان نورانی تر از این قدر در بالای رشته اصلی قرار دارند و در حال آغاز حرکت به سوی مرحله غول سرخی هستند .

ثریا 424 سال نوری از ما فاصله دارد.

یعنی 4,000,000,000,000,000 کیلومتر.

 

قدم دوم:

تجمع درخشان و زیبای این گروه ستاره سبب شده که خوشه ی پروین همیشه در طول تاریخ مورد توجه خاص پیشینیان باشد به طوریکه از 3000 سال پیش می توان رد پای آن را در میان فرهنگ ها و تمدن های مختلف یافت: پروین(فارسی)، هفت خواهران(یونانی)، ثریا(عربی)، سوبارو (ژاپنی) و....

از همه ی این حرفها گذشته «ثریا» برای ایرانیان معنای دیگری دارد؛ شاید از همان روزی که این نام در کنار نام ایرانیان در تاریخ ثبت شد آن هم توسط والامقام ترین انسانی که تاریخ بشریت تاکنون به خود دیده است...


حال سوال اینجاست

هریک از ما چقدر به این گفته «ایمان» داریم؟

تا به امروز چقدر سنگینی بار این گفته را بر دوش کشیده ایم؟

آیا تنها باید ایستاد و منتظر ماند تا دیگران پیچ و خم دشوار این مسیر طولانی را طی کنند؟


حدیث


راستی...

تا ثریا چقدر راه است؟