تا ثریا...

تا ثریا...

ثریا نام یک خوشه ی ستاره ای بسیار زیبا در آسمان است؛
یک خوشه ی ستاره ای باز در صورت فلکی ثور....

اجرام طوق برگردن منظومه شمسی!

پنجشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۳، ۰۸:۱۲ ق.ظ


کدام سیاره‌ی منظومه شمسی حلقه دارد؟

وقتی که این سوال را از مردم بپرسی اغلب اولین و آخرین نامی که می شنوی این است: زحل. 

نمی دانم این از ضعف سیستم آموزشیِ مدارس و دانشگاه‌هاست یا از پایین بودن سرانه‌ی مطالعه در کشور اما در هر صورت شنیدن چنین پاسخی از زبان کسانی که نیاکانشان زمانی در علم نجوم سرآمد دیگر کشورها بوده‌اند چندان خوشایند نیست.

باید بگویم که پاسخی که به این سوال داده می‌شود بسی جالب تر از آن‌چیزی است که اغلب مردم تصور می‌کنند.



علاوه بر زحل سیارات مشتری، اورانوس و نپتون نیز حلقه دارند. این چهار سیاره در دسته بندی سیارات، در گروه غول‌های گازی قرار می گیرند. غول‌های گازی همانطور که از اسمشان بر می آید سیارات گازی غول پیکری هستند که همگی از بسیاری جهات شبیه به هم هستند: حجم زیاد، چگالی کم، تعداد قمرهای فراوان، سیستم حلقه های چند قسمتی ، حرکت وضعی بسیار سریع و...

تا قبل از پیشرفت ابزارهای رصدی منجمان حتی شناخت کافی و جامعی از حلقه ‌های زحل نیز نداشتند. امروزه می‌دانیم که حلقه های زحل شامل هفت سیستم حلقه‌ای متفاوت است که هرکدام از هزاران زیربخش‌ متفاوت تشکیل شده.

بتدریج با پیشرفت ابزارها کشفیات جدیدی در مورد غول‌های گازی صورت گرفت. در این میان شاید کشف حلقه‌های اورانوس ازهمه غیرمنتظره‌تر بود: در سال 1977 گروهی از دانشمندان برای رصد اختفای* یک ستاره‌ی کم نور پشت سیاره اورانوس خود را آماده کرده بودند. این گونه رصدها  از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند چراکه وقتی سیاره‌ای از مقابل یک ستاره ی کم نور عبور می کند، جزئیات مربوط به جو و ابعاد آن سیاره را می‌توان تعیین کرد. سیاره ای که جو نداشته باشد ناگهان ستاره را مخفی می کند اما سیاره ی دارای جو بسته به چگالی جو خود، کم کم ستاره را از دید ما پنهان می‌کند.

زمانی که این گروه سرگرم رصد اورانوس بودند پیش از شروع اختفا چند بار نور ستاره کم و زیاد شد . نخستین بار که این تغییر صورت گرفت آن‌را مربوط به عیب لحظه ای دستگاه‌های رصد پنداشتند؛ اما با گذشت زمان، این تغییر پنج بار به ثبت رسید که دیگر نمی‌شد آن را به عیب دستگاه نسبت داد.سپس اورانوس ستاره را به مدت 25 دقیقه مخفی کرد و بعد از دورشدن ستاره بار دیگر پنج تغییر مشخص در نور آن رخ داد. فاصله‌ی زمانی این تغییرات در دوطرف اورانوس همبستگی خوبی با هم داشتند. تفسیر این رویدادها این بود که اورانوس دست کم 5 حلقه دارد. البته امروزه می دانیم که این سیاره دارای 13 سیستم حلقه ایست. به همین ترتیب با پیشرفت ابزارها و ماموریت های فضایی دانش ما نسبت به سیستم حلقه‌های غول‌های گازی روزبه‌روز افزایش یافت.



                                          (اورانوس و سیستم حلقه هایش)


اما چندی پیش کشف بسیار جالبی صورت گرفت که حاکی از آن بود که دانش ما از اجرام منظومه شمسی هنوز به حد کمال خود نرسیده است: وجود حلقه در اطراف یک سیارک!

سیارک‌ها اجرام کوچکی هستند که همچون سیارات به گرد خورشید درحال چرخش‌اند. سیارک‌ها شکل منتظمی ندارند و اصطلاحاً گفته می‌شود که سیب‌زمینی شکل‌اند. قطر آن‌ها در مقایسه با سیارات بسیار کوچک است و از کمتر از یک  کیلومتر تا چندصد کیلومتر اندازه‌گیری شده‌است. تاکنون تعداد 638500 سیارک در منظومه شمسی به ثبت رسیده است.

کشف اخیر نشان می‌دهد که سیارک چاریکلو (Chariklo)، پنجمین جرم منظومه شمسی است که حلقه‌هایی به دور خود دارد.رصدخانه سیلا (Silla Observatory)، یکی از رصدخانه‌های آمریکای جنوبی، در هنگام اختفای سیارک چاریکلو با یک ستاره دو حلقه‌ی ظریف و چگال را در اطراف این سیارک کشف کرد. منشأ این حلقه‌ها هنوز مشخص نیست، اما احتمالا باقیمانده‌های یک برخورد در منظومه شمسی است که در مداری به دور این سیارک قرار گرفته‌اند.




با وجود رصدهای بسیار دقیقی که تا به حال با تلسکوپ‌های مختلف انجام شده است، تاکنون حلقه‌ای در اطراف سیارکی کشف نشده بود. اما در هنگام اختفای سیارک چاریکلو، که بین مدار سیاره زحل و سیاره نپتون در حال گردش به دور خورشید است، این حلقه‌ها کشف شدند. در زمان این اختفا نیز چند ثانیه قبل از شروع و چند ثانیه بعد از پایان اختفا، تغییرات ناگهانی در روشنایی ظاهری ستاره مشاهده شد که نشان‌دهنده‌ی وجود دو حلقه نازک به دور سیارک بود. این حلقه‌ها تنها ۳ و ۷ کیلومتر پهنا دارند و به دور این سیارک که قطر آن ۲۵۰ کیلومتر است می‌گردند.





پی نوشت:

اختفا اصطلاحی است در نجوم رصدی که در طی آن جرمی در پشت جرمی دیگر مخفی می شود. مثل اختفای زحل پشت ماه.

**در بخشی از این نوشتار از اطلاعات کتاب نجوم دینامیکی ومجله نجوم استفاده شده است.




نظرات  (۴)

۱۱ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۳۱ وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
لینک شدید با افتخار


پاسخ:

شما نیز هم...

سپاس از لطفتون...

:)

۰۲ شهریور ۹۳ ، ۰۰:۴۲ وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
:)

خدا قوت
اتفاقا امشب داشتم برنامه ی آسمان شب شبکه 4 رو میدیدم
واقعن علم نجوم و خوندن درمورد آسمان و رازهاش فوق العاده است
پاسخ:

سلام

ممنون؛ خوش آمدید.

بله همینطوره :)

فکر میکنم منظورتون از علت تشکیل حلقه ها همون جمله ای باشه که درمورد برخورد گفتین. اما چرا بقیه سیارات منظومه شمسی حلقه ندارند؟
پاسخ:
علتش مکانی است که این "برخوردهای بزرگ " بیشتر در آنجا رخ می دهند : در نواحی خارجی منظومه شمسی.

اما چرا؟

دو دلیل میشه براش آورد:

یکی این که سیارات سنگی (عُطارِد- زهره- زمین- مریخ) در بخش داخلی منظومه شمسی قرار دارند. معمولا سیارک ها و اشیاء سرگردان نسبتا بزرگ، از ابر اورت یعنی نواحی خارجی منظومه شمسی (تحت گرانش خورشید) به سمت خورشید حرکت می کنند. این مسلمه که در مسیر حرکتشون ابتدا سیارات خارجی بر سر راهشون قرار داره و این سیارات یه جورایی مثل فیلتر عمل می کنند و اکثر این برخوردها در همون ناحیه صورت میگیره....

دلیل بعدی اینه که سیارات گازی رو ما با نام غول های گازی می شناسیم : سیارات فوق العاده غول پیکری که ابعادشون در مقایسه با سیارات سنگی بسیار بزرگه... غول های گازی گرانش فوق العاده ای دارند ... پس همین امر سبب میشه که بیشتر اجرام سرگردان به دام جاذبه ی فوق العاده زیاد این غول ها بخصوص مشتری بیفتند و این بشه که در نهایت درصد بسیار کمی از این اجرام سهم بخش های درونی تر منظومه شمسی بشوند....

و این طوره که ما در نهایت آرامش و بدون کوچکترین واهمه ای روی این گهواره ی آرام شب و روز می گذرانیم....



هروقت که من به این موضوع فکر می کنم این آیه یادم می افته که:

   

** و آنچه در آسمان‌ها و زمین بود همگی را مسخر شما گردانید، در این کار نیز برای مردم بافکرت آیات قدرت کاملا پدیدار است.**

سوره جاثیه- آیه 13.

سلام

خیلی جالب بود.

انگار انسان هنوز در پیچ اول آفرینش خداوند گیر کرده ...ولی اینطور به دانسته هاش میباله.


یه سوال دارم، چرا حلقه ها به وجود میان؟ چرا اون سیارک حلقه داره؟من فکر میکردم ربطی به گازی بودن سیارات داره.

پاسخ:

سلام

به نظر من هنوز خیلی حقایق مونده که درباره ی منظومه شمسی کشف کنیم... 

همین زمین که زیر پامون هست رو ما اونطور که باید و شاید نشناختیم... و گهگاه خبری از کشفی تازه از این گهواره ی کوچک به گوش می رسه....

حال چه رسد به پهنه ی بی کران گیتی....

الحمد لله الذی خلق السماوات و الارض


در داخل مقاله توضیح کوتاهی درباره ی منشأ این حلقه ها آمده.

:)

البته به این نکته هم اشاره شده که دانشمندان هنوز دراین باره اطمینان ندارند.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی